MiniTorque.com banner

5E18 - CAN-datafout van DME / DDE

1 reading
16K views 1 reply 2 participants last post by  JakeCollins  
#1 ·
Hallo allemaal,

Had eerder een heleboel storingen (bandenspanningssensor, ABS, tractiecontrole en handremlichten permanent aan), vandaag ontdekte ik dat de CAN-buskabel naar de blauwe stekker voor de wielsnelheidssensor volledig doorgesleten was.

Leek niet kortgesloten te zijn, maar een kabel was volledig doorgesleten en gebroken.

Soldeerde twee nieuwe kabellengtes op die plek, korter dan de vorige en een kabel met een iets grotere diameter, maar ik heb gezien dat gesoldeerde verbindingen prima zouden moeten zijn in CAN-bus.

Handremlicht ging onmiddellijk uit en de andere ging uit na het resetten van de bandenspanningssensor en een korte tijd rijden.

Ze kwamen toen terug en toonden fouten;

5D92 - wielsnelheidssensor, links voor, pulstandwiel

De laatste van de twee is duidelijk, maar wat zou de code 5E18 kunnen zijn?

Alle hulp wordt gewaardeerd en bedankt bij voorbaat

Sam

#2 ·
Hallo allemaal,

Had eerder een heleboel storingen (bandenspanningssensor, abs, tractiecontrole en handremlichten permanent aan), vandaag ontdekte ik dat de canbuskabel naar de blauwe stekker voor de wielsnelheidssensor volledig doorgesleten was.

Leek niet kortgesloten te zijn, maar één kabel was volledig doorgesleten en gebroken.

Soldeerde twee nieuwe kabellengtes op die plek, korter dan de vorige en een kabel met een iets grotere diameter, maar ik heb gezien dat soldeerverbindingen prima zouden moeten zijn in canbus.

Handremlicht ging onmiddellijk uit en de andere ging uit na het resetten van de bandenspanningssensor en een korte tijd rijden.

Ze kwamen toen terug en toonden fouten;

5D92 - wielsnelheidssensor, links voor, pulstandwiel

De laatste van de twee is duidelijk, maar wat zou de 5E18-code kunnen zijn?

Alle hulp wordt gewaardeerd en bedankt bij voorbaat

Sam
Meestal geeft een can-lijnfout zoals die na reparatie aan dat de draad die je hebt gesoldeerd niet de juiste weerstand of ampèrage heeft, de sensor werkt via PWM en vereist een specifieke weerstand in de kabelboom als “standaard”, dan wanneer het wiel draait, creëert het een golfvorm door de sensor en terug naar de abs-module, als dit te ver afwijkt van “wat het goed acht”, d.w.z. een te hoge weerstand, zal het een foutmelding geven, ook de can-lijnfout zal hierop wijzen, omdat het af en toe een controlesignaal naar de abs-sensor stuurt, het kan letterlijk een paar ohm verkeerd zijn en het zal een foutmelding geven.