MiniTorque.com banner

Ik denk dat ik een oliekoeler nodig heb

8.1K views 22 replies 8 participants last post by  westy666  
#1 ·
Nog andere opties?

#2 ·
Ik heb er een, maar dan zonder de statistiek. Heb mijn olietemperatuur nog niet, dus kan geen commentaar geven op hoe warm het wordt of hoe lang het duurt om op temperatuur te komen, maar als ik het opnieuw zou doen, zou ik gewoon hun adapterplaat kopen en de kern en de leidingen/fittingen elders vandaan halen. Zal een stuk goedkoper uitpakken, hun kit gebruikt een Earls-kern, maar toen Earls niet op voorraad was, kreeg ik een Setrab-kern die ze bij Merlin Motorsport bestelden. Was eigenlijk een beetje teleurstellend, want na weken wachten had ik in feite iemand betaald om het voor me te bestellen.

#3 ·
Ik heb hierover gedebatteerd, aangezien ik mijn R53 nog niet zo lang heb, maar van plan was om avonden op het circuit in Teesside autodrome te doen. Ik nam hem standaard (behalve R56-remmen) een paar maanden geleden, toen hij 0w30 draaide (te dun voor het circuit, draait nu 5w40). Komen hoge olietemperaturen meer door aanhoudend hoge versnellingen en hoge toerentallen, zoals lange rechte stukken?

De rechte lijn van Teesside is net geen 100 mph (denk ik, kijk meestal niet naar beneden!)

Image

#6 ·
Niet 100% zeker. Denk dat ik in januari Mobile 1 5w40 of 5w30 heb gedaan.

De enige motormodificatie die ik heb gedaan, is het ITG-filter. Maar het heeft de Mini JCW tuning kit gemonteerd. Dus van 165 pk in een normale R53 naar 210 pk in JCW-uitvoering.

De SW-layout gisteravond hield ik veel hoge toeren in de 3e versnelling, want in veel bochten zou ik omhoog moeten schakelen om rechtdoor te gaan. Dus zat een groot deel van de ronde in het bovenste deel van het toerentalbereik.

#7 ·
Je hebt een oliekoeler nodig. Motoren met geforceerde inductie produceren veel meer warmte en het is nog niet eens zomer*. Voor gebruik op het circuit denk ik niet dat een gewone 5W40 goed genoeg zal zijn, ik zou een ester 10W50 willen, maar vraag het aan een expert.
Opie Oils** heeft een goed assortiment en is erg goed in het beantwoorden van vragen als deze, vertel ze gewoon welke auto en het beoogde gebruik.

*Als we er een krijgen :cools:
** Geen connectie, gewoon een tevreden klant.

#8 ·
De mijne is geen speciale circuitauto, meer een dagelijkse auto met een paar circuitavonden, misschien een hele dag per jaar, maar een koeler lijkt me een goed idee.

Ik heb naar de hogere kwaliteiten gekeken, en het is waarschijnlijk tijd voor een verandering, want hij is bijgevuld met reserve 10w40 toen ik me realiseerde dat hij veel van de 5w30 had verbruikt tijdens de circuitavond :blush:

#10 ·
Alles boven de 110 °C en de olie verliest zijn viscositeit, wat op zijn beurt betekent dat de interne onderdelen van de motor niet de smering krijgen die ze nodig hebben. Als je 150 °C olietemperatuur bereikt, moet je serieus overwegen om een oliekoeler te monteren voordat je je motor beschadigt.

#12 ·
Bedankt jongens. Net de bovenstaande kit besteld bij Orranje.

Nagedacht over het inkopen van alle onderdelen, maar om eerlijk te zijn, ik heb de tijd niet om te knoeien, dus de kit is logischer.

Enkele installatie-instructies gevonden voor een andere kit, maar alles ziet er vergelijkbaar uit, dus het lijkt een vrij eenvoudige installatie. Beroemde laatste woorden.:crying:

#13 ·
Bedankt jongens. Net de bovenstaande kit besteld bij Orranje.

Nagedacht over het inkopen van alle onderdelen, maar om eerlijk te zijn, ik heb de tijd niet om mee te rotzooien, dus de kit is logischer.

Heb wat installatie-instructies gevonden voor een andere kit, maar alles ziet er vergelijkbaar uit, dus het lijkt een vrij eenvoudige installatie. Beroemde laatste woorden.:crying:
Bestel wat warmtewisselaarafdichtingen bij Cotswold mini hier:thumbup:

#15 ·
We reden 10-60 in de MT-raceauto, vrij zeker dat de Challenge R53's zoiets doen zonder oliekoelers en ze ontploffen niet. De R53 JCM-kaart was behoorlijk rijk om de boel koel te houden. Ik zou naar een betere oliesoort kijken voordat ik een oliekoeler monteer.