MiniTorque.com banner

R50 W11 Conversie

14K views 51 replies 9 participants last post by  Harry L  
#1 ·
Omdat mijn 140.000 km Cooper-motor en aandrijflijn versleten zijn, wil ik graag een Cooper S-motor etc. inbouwen.

Ik ben van plan een hele auto te kopen die een beetje smoezelig is om alle onderdelen te krijgen die ik nodig heb en de rest te demonteren. Ik ben een mooie R53 tegengekomen met weinig kilometers, maar hij is van vóór de facelift en mijn auto is een facelift.

Gaat dit problemen opleveren met de ECU/EWS? Ik wil graag de DSC/EBD behouden die momenteel in de auto zit.

Kan ik gewoon de ECU overzetten en de EWS/BCM gebruiken die momenteel in de auto zit?

Alle hulp wordt gewaardeerd!

#4 ·
Ga ervoor - (hoewel ik je niet kan helpen met fl/p-fl)

Ik heb dezelfde kilometerstand op mijn R50...en een CVT-bak! Maar ik ben dol op de specificaties van mijn cooper en zou er liever een S-motor in gooien.

Noteer het proces in detail als je eraan toekomt. Er zijn hier nog een paar van ons met hetzelfde idee.

#5 ·
Ik heb dit net op de mijne laten doen, het is eigenlijk heel gemakkelijk te doen. Als je niet van een doe-het-zelf houdt, zou ik aanraden om met Millsy te praten, want hij maakt de mijne af. Als je een donorauto koopt, ga dan niet voor een wrak, want dan kun je er geen fouten op opsporen. Zoek een touwachtig uitziende auto waarop je de motor kunt controleren, rijd ermee rond en kijk of er problemen zijn voordat je hem uit elkaar haalt.

#6 ·
Ik heb dit net op de mijne laten doen, het is eigenlijk heel gemakkelijk om te doen. Als je niet van een doe-het-zelf-klus houdt, zou ik aanraden om met Millsy te praten, want hij maakt de mijne af. Als je een donorauto koopt, ga dan niet voor een wrak, want dan kun je er geen fouten op vinden. Zoek een gammele auto uit waarop je de motor kunt controleren, erin kunt rijden en kunt kijken of er problemen zijn voordat je hem uit elkaar haalt.
Leuk om te horen dat dit gemakkelijk te doen is - heb je dit ergens opgeschreven/uitgelegd? Proost!

#7 ·
Het is zo simpel als dit,

koop Cooper S, zorg ervoor dat alles werkt

Verwijder de voorkant van de Cooper

Verwijder de motor en versnellingsbak en subframes van de Cooper

Sluit de kabelboom aan (er staat hier ergens een handleiding)

Verwijder de motor- en versnellingsbaksteunen van de Cooper

Doe hetzelfde met de Cooper S en plaats de onderdelen in de Cooper

De chassis zijn hetzelfde, de spruitstukken zijn ook hetzelfde. Je zult een paar achterste uitlaatbeugels moeten maken, maar dat is het dan wel zo'n beetje.

Je zult de ECU, de BCU en de CAS en de chips van de sleutel(s) moeten verwisselen, maar dat is niet ingewikkeld.

#11 ·
#14 ·
Oké.

Zal het wijzigen van de BCU ervoor zorgen dat functies op mijn auto die niet op de donorauto zitten, stoppen met werken? (zoals verwarmde voorruit, automatische koplampverstelling etc.)

Moet ik ook het contactslot en de deursloten vervangen en de sleutels van de donor gebruiken, aangezien de mijne een facelift is en de chips blijkbaar niet verwisseld kunnen worden?

#18 ·
Ik heb nu twee conversies gedaan. Het is slechts een kwestie van het overbrengen van de hele klomp, versnellingsbak en aandrijfassen. Laat de ventilator voor de stuurbekrachtigingspomp weg. Soldeer de stekker die zich op de carrosserie bevindt waar uw motorbedrading op uw huidige auto wordt aangesloten, door gewoon de juiste kleuren over te solderen. Anders kunt u de accubak naar achteren verplaatsen, of daar laten en een filter rechtstreeks op de TB plaatsen (de prestaties zijn beter als u de accu naar achteren plaatst). Zet de S-kap erop en rijd ermee. Het is niet nodig om de BCU te verwisselen, dat hebben we niet gedaan en alles behield zijn oorspronkelijke functie. We hebben alleen de ECU, EWS-box en de key-chip verwisseld. Je zou ook iemand kunnen vragen om de startonderbreker van de S-ECU te verwijderen, zodat je je eigen sleutels en EWS kunt behouden.

#23 ·
Is er iets dat je zou toevoegen aan de onderstaande lijst met dingen die je moet doen terwijl de motor eruit is?

Koppeling/SMF-conversie
Thermostaat & behuizing
SC-olieverversing
Aandrijfriem
Telkens wanneer ik de gelegenheid heb, zou ik de koppeling aanbevelen, want je weet dat als je alles weer terugplaatst, je het toch nog een keer moet doen. Dus je kunt net zo goed weten dat je er een gloednieuwe hebt en dat hij je [emoji1305] zal meegaan.

Ik zou de gebruikelijke draagarm power flexing en ARB-bussen aanbevelen terwijl het subframe naar beneden en eraf is. Doe het allemaal in één keer! [emoji1303]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#28 ·
Dus dit is een beetje wat ik in gedachten heb voor de daadwerkelijke swap:

Verwijder subframes van beide auto's
Krik onder de Cooper-motor en schuif de voorkant eruit
Krik onder de S-motor en schuif eruit, zet vast terwijl je dingen doet
Schuif de S-motor in de carrosserie en schroef hem vast
Monteer subframe etc.

Is er een reden waarom ik de subframes vervang, of kan het zonder?

#29 ·
Bij alle motoruitbouwen die ik heb gedaan, heb ik nog nooit een krik gebruikt. Ik zou aanraden een motorkraan te gebruiken, dat bespaart een hoop gedoe en rugpijn! Ook zou je zo boos zijn na al dat werk om de Cooper S-motor eruit te halen en dan van de trolleykrik te vallen, gewoon een gedachte...

#33 ·
Je zou de motorkap eraf moeten halen of de auto ongeveer 1,20 meter omhoog moeten krikken om überhaupt een kans te maken om hem eruit te halen zonder de voorkant eraf te halen. Je moet de voorkant eraf halen om alles goed aan te sluiten en je moet de radiatoren verwisselen, want de slangen en ventilatoren zijn verschillend.